miercuri, septembrie 2

Fi-v-ar "faptul antisocial" sa va fie!

Cei care au calatorit relativ recent cu mijloacele de transport in comun oferite de Societatea Nationala de Transport Feroviar de Calatori au observat probabil ca pe geamurile despartitoare ale compartimentelor sunt lipite niste postere albastre cu scris galben care atentioneaza asupra sanctiunilor la care vei fi supus daca nu te obosesti sa-ti cumperi bilet . Nu ma deranjeaza ca mi se reaminteste sa-mi cumpar bilet (oricum nu "merg cu Nasul") ci ma deranjeaza felul in care mi se reaminteste. Mie, in calitatea mea de "stimat client" al acestei companii nationale..

In primul rand, dupa "stimati clienti" se pune virgula nu semnul exclamarii (spui "stimati clienti" (virgula ) nu "bai boilor!")

In al doilea rand explicatia oferita pentru scopul actiunilor de "descurajare a calatoriilor frauduloase" este total paralela cu subiectul si , din acest motiv, de-a dreptul penibila. "Aceste actiuni au ca scop oferirea unor conditii echitabile si civilizate de calatorie cu trenul". Iarasi semnul tiparii..

Ce inseamna "conditii echitabile" ?Adica primesc exact ce platesc? Sau, aceleasi conditii pentru toti calatorii ne-fraudulosi? Si ce legatura are faptul ca mi se verifica de 2-3 ori biletul cu "conditiile civilizate"? Echitabilitatea si conditiile civilizate NU trebuie sa depinda de numarul de calatori corecti. O calatorie agreabila depinde si de calatori, de acord. Nu poti fi fan al calatoriei cu trenul cand jumatate din calatori asculta manele cu volumul maxim si vocalizele de rigoare, cand sunt coji de seminte intre compartimente si nimeni nu le matura, cand toti fumatorii inraiti se bulucesc spre usi (alta data automate ) la fiecare oprire in statie pentru ca nu exista spatiu pentru fumat, cand ti-e sila sa mergi la toaleta pentru ca pute, cand trebuie sa folosesti gel antibacterian pentru ca te-ai sprijinit de gura de la aerul conditionat aflata sub geam( in care cineva a scuipat accidental) etc etc

Conditiile depind si de calatori DAR ele trebuie sa fie, inainte de toate, "a priori" . Sa fie acolo deja. Sa ti se ofere o baie functionala si geamuri curate in tren inainte sa platesti biletul. Sa fie trenul conceput astfel incat sa ai loc (destul) unde sa iti pui bagajul sau sa fie spatiu pentru fumat. Sau cel care iti ofera "sucuri, bere, snaks-uri" sa aiba preturile afisate pe produse. Nu sa te taxeze cu 10 lei pe o punga de chipsuri si una cu alune de padure.. Sau, cum ar fi daca trenul chiar ar ajunge la destinatie cand trebuie! Nu sa stai sa astepti pe peron inca o jumatate de ora pentru ca " se lucreaza la linie" sau sa stai in sala de asteptare pentru legatura pierduta la Barlad, de exemplu, si sa trebuiasca sa ii explici doamnei de la bilete ca trb sa-ti dea alt bilet pentru ca biletul pe care l-ai luat initial nu mai e valabil . Si, ce-ar fi daca nu ar fi nevoie sa platesti in plus pentru schimbarea survenita PENTRU CA NU E VINA TA CA A INTARZIAT TRENUL??

In al treilea rand, lozinca incurajatoare "Respecta-te si vei fi apreciat" e prost sustinuta de realitate.De unde au mai scos-o? Ce-ar fi "Respecta-te si vei fi RESPECTAT"? Crezi ca ma "apreciaza" nasul cand imi verifica in scarba biletul luat in prealabil ? Ce-ar fi daca mi-ar zambi politicos in loc sa-mi suiere printre dinti "studenta, nu-i asa" ? Sau ce-ar fi daca ar avea un ecuson pe care sa-i vad numele? Ce-ar fi daca ar exista birouri de informare sa stiu si eu cui sa ma adresez daca vreau sa reclam pe cineva care a luat bani de la calatori fara sa taie bilet? Ce-ar fi daca s-ar concedia din "nasii" care iau banii de la calatori? De ce este sanctiunea uni-directionala? De ce zbieri la mine dintr-un poster ca ma amendezi dar eu , ca si beneficiar al serviciilor tale, nu am posibilitatea de a te sanctiona la randul meu? Daca nu ar mai fi "nasi" , nu ar mai fi calatori fara bilet. Daca e controlor, sa controleze!

Si, colac peste pupaza! Posterul se incheie cu "Calatoria fara bilet este un fapt antisocial".

Pentru informatia celor de la CFR " Este fapt social orice mod de a acţiona, declarat sau nu, în stare să exercite asupra individului o constrîngere exterioară; sau în plus, care este general pe întreg cuprinsul unei societăţi date, avînd totuşi o existenţă proprie, independentă de manifestările sale individuale." (http://www.dictsociologie.netfirms.com/F/Termeni/fapt_social.htm).

Partea cu "declarat sau nu" se refera la situatiile in care un grup , sau o comunitate, elaboreaza un set de reguli sau norme diferite de cele "general acceptate" . Asa apar "institutille paralele" .

Un exemplu de "institutie paralela" chiar sub ochii CFR-ului este si "mersul cu Nasu'" . Daca vrei sa calatoresti fara bilet (in Romania zilelor noastre) trebuie sa ai habar de cateva reguli despre "cum se face". Doar nu te urci in tren asa.. "ca prostu'" Fiecare tren are un Nas. Trebuie sa stii cand ii vorbesti, ce ii vorbesti, cum ii vorbesti, cat tocmesti biletul, unde sa te asezi, ce zici cand vine supra controlul, cat platesti daca esti singur, cat platesti daca esti cu gasca, cand se schimba Nasu' etc etc etc

Pentru toate aceste motive "calatoria fara bilet" este un FAPT SOCIAL . Fara "elementul prim de compunere savantă " "anti". Pentru cei care vor musai sa vada fapte antisociale": uitati-va la emisiuni despre criminali in serie , violatori, psoho-killers, Osama Bin Laden etc..!

"Calatoria fara bilet " a celor de la CFR este cel mult o contraventie . Repet! NU este un fapt antisocial

Ps: Daca gasiti o adresa de mail sau un nr de contact de la Depatramentul de Marketing sau PR al celor de la CFR spuneti-mi si mie . Ma obsedeaza chestia asta de cand am venit din concediu..




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu