luni, septembrie 14

Generatia Z

Vineri am fost la BCU. Am luat metroul de la Eroilor. Ati vazut oameni inghesuiti pe peron astepand sa intre trenul in statie. Da? Bine, si eu. E ceva coerent. E aproape logic. Dar apoi ati vazut acesti oameni bulucindu-se catre usile automate. Da? Si eu. Iarasi, ceva coerent.Aproape logic. Si apoi ati vazut ACEEASI oameni scotand frenetic in acelasi timp ziare/ reviste / carti? Da? Hm... Poate ca ar trebui sa circul mai des cu metroul . Am avut impresia ca asist la un ritual mecanizat al unei trupe de garnizoana. Doar ca in loc de pusca sau alt armament din dotare aveau ziare.
Ca fiinta sociala ce ma aflu am cedat presiunii de grup si mi-am scos din rucsacul multicolor si multifunctional cateva pagini de ziar uitate cine stie de cand. Dezertorii se impusca, nu-i asa?
De cand cu Compact sau Ring cititul in metrou a devenit o moda. Acum, se pare ca a devenit o necesitate. Nu neaparat dintr-o nevoie stringenta de informare. In metrou nu citesti. In metrou spicuiesti, cel mult. Utilitatea imediata (era sa zic marginala) a lecturii in metrou este posibilitatea de a te izola voit,vizibil si discret (?) de ceilalti. Ca si cand ai avea un panou pe care scrie "NU ma deranjati! CITESC"

Uneori e buna si spicuiala la ceva. Te pune pe ganduri. De exemplu, articlolul din Adevarul de Seara despre tinerii din Spania. De ce au simtit redactorii nevoia sa sublinieze situatia diferita a "tinerilor romani din Spania"?Dupa ce au prezentat situatia ingrijoratoare de acolo- tinerii nu muncesc, nu merg la scoala, somajul a atins cote ingrijoratoare - iata ca dra NuStiuCum, conationala noastra se descurca de minune castigand 800euro/luna ca ospatarita.Oare vor sa spuna ca tinerilor romani le e mai bine"dincolo"?Sau sa-i linisteasca pe parintii celor plecati ca "e totul ok"? Ce tanar fara studii castiga 800 euro/luna in Romania? Iti ajung 800 euro in Spania? Cat o fi chiria acolo? Cheltuielile, intretinerea? Telefonul? Si, mai ales, de ce-a plecat in Spania? Are famile acolo? frati, surori? Prieteni?

Cu gandurile astea ajung la BCU. Imi aleg sala 3, ajung in sala, ma asez. Pana sa caut raftul cu revistele de statistica dau peste cel cu publicatii straine. TIME din luna iulie. Titlul de coperta: Generation Disappoinment. Il iau si , surpriza!, acelasi subiect: situatia tinerilor in Spania. Articolul insa, foarte dezolant cu povesti despre "sperante de viata mai bune" distruse. Cei care au terminat facultatea se intorc in casa parintilor. Nu au de lucru sau lucreaza sub "asteptarile" unei diplome universitare. Uneori, prezentarea are tenta ironica. Tinerii care ieri faceau "shopping spree" in outlet-urile Zara sunt acum "miliorista" sau , mai bine spus 800euro-isti. Joburile bune au plecat odata cu investitorii straini gen Citroen.
Ironia migratiei intr-o comparatie : la noi - succes publicat in ziar, la ei- "miliorista".

Un alt articol din Business Magazin prezinta "noul val de antroeprenori" . Tineri romani pe care criza nu-i sperie si care-si deschid propriile firme ca sa nu mai lucreze pentru "altii". Toti cu varste intre 25- 30 de ani cu experienta in vanzari sau consultanta.

Oare cati tineri romani vor fi "noii antreprenori"? Cati dintre ei se vor arata "dazamagiti" si se vor muta cu parintii? Cati vor astepta ca Statul sau Guvernul sau Banca Mondiala sau Uniunea Europeana sa faca "ceva" sa le fie mai bine? Cati dintre ei vor (mai) repeta sintagma "generatiei de sacrificu" pe care am auzit-o destul pana acum? Cati vor reusi sa denunte "nemultumirea optimista" in care traim? Cati vor mai cauta prosperitatea in tari straine? Cati vom mai ramane sa devenim "viitorul acestei tari"?

Ma gandesc si acum la raspunsurile astea. Acum , cand va scriu de la librarie. Lucrez aici din ianuarie. Castig in jur de 300-350 euro pe luna.Stau in chirie dar o platesc parintii . De fiecare data cand ma duc acasa mi se sugereaza, mai voalat sau nu,depinde cu cine vorbesc , ca mi-ar fi mai bine langa ai mei. Imi caut un job mai bun? Destul incat sa mi se atraga atentia ca sunt nerecunoscatoare pentru "ceea ce am". Planuiesc sa-mi deschid o afacere?Da, la un moment dat.Nu vreau sa plec nici in Spania nici in Anglia nici in State. Vreau sa raman in Romania si sa-mi mearga bine. Pe toate planurile . Nu vreau sa fiu parte din generatia "Dezamagire". Ce s-a intamplat cu numaratoarea X, Y? Ce-ar fi sa fim noi Generatia Z? Generatia "Punct si de la capat" ?












Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu