marți, noiembrie 24

Ce mai votez

Citesc tot felul de reactii post-alegeri: ca s-au furat voturile, ca au fost autocare, ca unul dintre candidati e mai bun, ca altul e mai rau , ca ne intoarcem in comunism, ca nu vom avea guvern s.a.m.d . Am citit chiar unele post-uri care sugereaza ca ar trebui sa se faca o selectie a alegatorilor. Sa nu mai voteze tot prostu'. M-am crucit cand am citit. Vorba ceea, dupa 20 de ani de democratie ?Au murit oameni sa ai dreptul sa mergi la vot si vine un destept sa spun ca nu, nu toti trebuie sa voteze ca masele sunt proaste. Pai, si atunci, ce alegem? Elitism sau populism?

Eu as zice chiar pe dos. Eu as vrea ca participarea la vot sa fie obligatorie. Daca calatoria fara bilet de tren este fapt antisocial de ce nu ar fi si absenteismul la scrutin la fel? Care dintre ele are repercursiuni mai mari la nivelul intregii societati? In plus, asa nu ai mai avea motiv sa spui " eu nu te-am votat" sau "avem conducatorii pe care-i meritam" . Statistic vorbind, sunt conducatorii alesi de jumatate dintre romani, daca chiar vrem sa continuam linia asta de gandire resemnata.

O alta fraza folosita excesiv si devenita mecanism de legitimizare este "sa votam raul cel mai mic". De unde si pana unde? Ca sa poti spune asa ceva trebuie cel putin sa fii ori ghicitor atestat in stele sau Nostradamus sau vreun om de stiinta cunoscator al teoriilor mecanicii cuantice care tras cu ochiul in nu stiu ce univers paralel. Ce-ar fi daca am face deosebirea dintre posibilitati si probabilitati? Teoretic, exista posibilitatea ca orice eveniment sa aiba loc. Va mai amintiti povestea cu "Prostia omeneasca"?
Revenind la realitate, pentru ca nu putem trai intr-o lume in care ORICE se poate intampla, facem aproximari. Aici intervin probabilitatile. Astea sunt mai usor de calculat, formulele se invata prin liceu, daca nu chiar in scoala generala. In ceea ce-i priveste pe candidati, cum poti spune despre unul sau altul ca este "raul cel mai mic"? Ca si cetatean de rand, ai cum sa calculezi PROBABILITATEA ca cutarica sau cutarescu sa fie intr-adevar mai "putin rau" decat altul? Si, daca tot suntem la capitolul asta, ce inseamna "bine" si ce inseamna "rau"? Comunismul s-a decretat "rau" dar inca sunt atatia care considera ca a fost ceva "bun". La fel, daca votezi X spunand ca este "raul cel mai mic" inseamna ca a) toti sunt rai oricum; b) asta e cel mai bun dintre aia rai. Pai, daca toti sunt rai de ce sa mai alegem unul? Doar pentru ca TREBUIE? Daca asta e cel mai bun dintre cei rai, ce siguranta poti avea ca nu o sa devina si el "rau" dupa? Oameni suntem, toti gresim. Iar politica , cred eu, e un joc de retorica , intrepretare si selectivitate. Vezi declaratiile celor 2 semifinalisti : lumea a votat cu dreapta vs lumea a votat anti-presedinte . Poti spune ca au mintit? Nu. Pentru ca fiecare a selectat exact interpretarea care-l favoriza.
Ca o sinteza: exista posibilitatea ca X sa fie mai bun/ mai putin rau decat Y, la fel cum exista posibilitatea ca Y sa fie mai bun/mai putin rau decat X , si exista posibilitatea ca amandoi sa fie la fel de buni si la fel de rai. Probabilitatea acestor scenarii nu o poti calcula pentru ca sunt atatea variabile necunoscute incat demersul nici ca-si mai are rost. Cel mult poti avea o opinie. Si ca sa nu mai fie toata cearta si galceava asociata cu sondajele de opinie, sa fie participarea la vot obligatorie. Asta inseamna o mai buna gestionare a inregistrarii populatiei, o mai buna organizare a scrutinelor, o mai buna prezentare a candidatilor, o mai mare transparenta, o democratie mai functionala.

De asta nu m-am dus eu la vot. Spre deosebire de scrutinul de acum 5 ani nici unul dintre candidati nu a reusit sa ma convinga atat de mult incat sa pot spune " eu cred ca X e o persoana care poate face ceva pentru tara" , "eu cred ca omul asta are o viziune" sau , mai mult, " eu am INCREDERE in persoana Y ca va face ceva bun pentru tara". Am vrut sa ma duc la vot, dar am lucrat in week-end si oricum nu sunt trecuta pe nici o lista din Bucuresti. Dar, daca m-as fi dus la Gara de Nord sau unde sunt urnele acelea "speciale" as fi pus 2 stampile. Stiu ca asta invalideaza votul. Dar mai bine un vot invalid decat unul asa "la misto" sau unul care sa nu-mi reflecte parerea personala.

Imi pare rau pentru staff-urile canditatilor, care probabil au muncit mult in perioada asta, dar nu m-au convins. Excesul de "bun simt"( revolutionar sau nu ) mi se pare ca aduce a nesimtire, "presedintele tuturor romanilor" e un auto-apelativ prea "tare" pentru cele 1.5 mil de voturi directe raportate la restul de 8.6 mil posibile, "Hai Romania" suna prea mult a fotbal si nici macar acolo nu stam mai bine iar " Invingem Impreuna" mi se pare o incalcare a spatiului meu personal. Poate eu nu vreau sa fiu "impreuna ". "De "Gandeste Indraznet" nici nu mai zic.

Uite cum gandesc eu creativ : cea mai eficienta vorba de campanie de pana acum mi se pare aia cu "de ce le e frica nu scapa". Nu pentru ca ar ascunde cine stie ce mesaj care sa ma tulbure in adancul sufletului ci pentru ca o consider un fel de profetie auto-realizatoare. Sa va explic. Despre ce "ei" este vorba? Pai, despre parlamentari, in sensul strict al mesajului. Prin extensie , "ei" pot fi orice opozanti ai presedintelui actual. De aceea, fraza asta este mai mult decat un mesaj electoral, este o credinta proprie. O credinta proprie ca opozantii nu vor castiga. Iar daca pui afisul asta peste tot in tara timp de 2 luni sau cat dureaza campania este foarte posibil ca si alte persoane care vad afisul sa inceapa si ei sa aiba aceeasi "credinta" (opinie) . Nici nu trebuie sa fie asa multi. Vreo 3-4 procente in plus, daca proportiile raman aceleasi ca cele de la votul din primul tur. Asa ca, ramane de vazut cat de ascultator este Universul fata de afirmatiile (cererile?) dlui presedinte

A, s-a gandit cineva ca alegerile prezedentiale sunt de Sf. Nicolae? Dragi concetateni, hai sa vedem cine si-a lustruit mai bine pantofii (era sa zic bocancii) anul acesta?Cui dam nuielusa si cui dam banii?

Cu bine,
Monica


4 comentarii:

  1. Sunt de acord cu tine doar in privinta votului obligatoriu. In rest, mi se pare absurd... Tu, studenta de la o facultate umanista, sa nu votezi... Luand strict studentii, cine voteaza atunci?Inginerii, care printre 3 integrale si 2 limite, se uita si ei la tv??Sau poate medicinistii, care printre 3 oase si 4 boli stau si se uita la tv??
    Dupa mine, noi studentii de la sociologie suntem avantajati. Asa ca noua ar trebui sa ne fie rusine sa zicem NU STIM, NU AVEM PE CINE... e DOAR PAREREA MEA!
    Iar daca ar fi fost vot obligatoriu...ce ai fi votat?:D

    RăspundețiȘtergere
  2. De ce sa-ti fie rusine sa zici ca nu ai pe cine? Mai rusine mi-ar fi sa zic ca am votat cu Geoana ca sa nu votez cu Basescu (sau invers). Si cati studenti si-au exprimat votul? Nu inteleg de ce accentuezi privitul la tv ca si cand ar fi o piedica impotriva mersului la vot. Eu cred ca cei care s-au dus la vot au urmarit show-urile astea politice. De asemenea, daca esti sociolog nu esti deloc avantajat. Cand vezi ca practica si teoria sunt doua linii paralele spre infinit nu te doare putin capul?

    RăspundețiȘtergere
  3. Tu ca sociolog analizezi altfel. Vezi altfel lucrurile. Oarecum mai distant. Nu votezi pe cel care promite mai mult.
    Iar exemplele mele erau exagerate! Dar cam asta e adevarul...prefer sa mearga la vot un sociolog, un psiholog, care vad altfel lucrurile, decat un inginer. Nu zic ca nu e bine ca merge el...da ei merg mai des ca noi sociologii...aia e problema mea! Si da, ei au urmarit show-urile astea. Da altfel decat le-ai fi urmarit tu sau altcineva...
    Cum pensionarii merg in proportie mai mare ca tinerii(aka studentii). Si se creaza dezechilibre.
    Iar pe mine nu ma ia durerea de cap. Pur si simplu stiu ca asa e peste tot. Si totusi, votul nostru conteaza.
    Si oricum, te contrazici...vot obligatoriu...dar tu nu votezi! Pai...ca sa inteleg...morala e ca tu ai vota doar obligata, nu?

    RăspundețiȘtergere
  4. :)) De fiecare data am mers la vot de buna voie si nesilita de nimeni , turul I de anul acesta a fost singura exceptie. Da, vreau vot obligatoriu din motivele pe care le-am enuntat deja . Deocamdata nu este si in conditiile de fata nu -mi pot exprima un vot valid. De ce nu se iau in considerare si voturile invalide, macar ca numar. De ex, in turul I , 2% au fost invalide. Crezi ca 9 mii si ceva de oameni au fost beti sau in alte stari alterate de constiinta incat sa puna 2 sau mai multe stampile "din greseala"?
    Chiar ma gandeam sa fac un fel de campanie sa conving lumea sa invaldeze votul pana cand macar se introduce si la noi varianta "none of the above". Uite, de ex, cand am fost anul trecut la vot , cand s-au ales deputatii si senatorii, eu nu am recunoscut nici macar un nume. Si am zis ca decat sa iasa un natarau parlamentar mai bine sa pun 2 dtampile. Mi-am exprimat o opinie nu? Nu inteleg ce ai cu inginerii? Inginerii, fara ghilimele, sunt si ei absolventi de studii superioare. Crezi ca daca nu au citit sociologie politica nu-si pot forma o opinie? Dar sa nu cadem in elitism. Sa mearga toti la vot sa nu mai fie dezechilibrele de care vorbesti. Nu inteleg nici de ce spui "ca peste tot"... La alegerile din SUA toti candidatii au fost prezenti la dezbatere si intrebarile au venit din partea cetatenilor. La noi a venit Turcescu si zicea "spuneti-va tot of-ul fata de candidatul Z aici de fata". Parca se casatoreau civil nu alta. Nu stiu cum e la TOTI ceilalti, dar cred ca noi votam ca n-avem incotro, unu' trebuie sa fie presedinte ca nu ne mai da UE bani pe motiv de instabilitate politica. In conditiile asta , nu vad cat de mult conteaza parerea proprie a cetatenilor. Dam cu stampila , ce sa facem?

    RăspundețiȘtergere